Pages

Monday, November 22, 2010

10 ikan paling kejam dimuka bumi




Dalam sambil2 melayar internet, aku terjumpa mengenai ikan2 ini, senang dikatakan ikan paling kejam dimuka bumi ini, bole nampak, ikan2 ni sangat ganas!
antara 10 ikan kejam:


1. PIRANA


sapa xtao pasal piranakan? ikan ni popular sebab selalu masuk TV. selalu belakon jadi ikan jahat. Tu sebab dapat no satu. Ikan ni kalau dah lapar sangat, sanggup makan kawan dia.. sungguh kanibal.








2. Ikan pemancing (Anglerfish)

Ikan ni adalah ikan laut dalam. diberi nama ikan pemancing(angler) sebab ikan ni menggunakan bonjolan yg ada diatas kepala untuk menarik ikan2 lain, atau binatang lain menghampirinya dan terus menangkap mangsa. Rahang ikan ni sangat kuat. pergh~


























3. Ikan Morey Eel

Tak pasti kenapa ikan ni nama morey eel, mungkin org pertama jumpa nama morey..hehe.
Ikan ini dikatakan dijumpai seluruh dunia dan kerap bersembunyi di celah2 batu karang. Ikan ini hanya ganas kepada ikan2 lain, tapi akan menyerang manusia jika rasa dirinya diganngu. Beberapa spesis morey yg lain mungkin mempunyai racun pada kulitnya.


























4. Ikan rimau(tigerfish)

Tiada kepastian ikan ini mendapat nama. Nak kata mcm harimau pon tak. Tapi yang pasti takkan ada org nak pancing ikan ni kat sungai. Ikan ini dicipta untuk kelajuan sebab sisiknya umpama besi dan mempunyai sirip yang runcing. Ikan ini ditemui di afrika.






erk~ sapa nak makan ikan rimau ni???

















5. Ikan kepala ular(snakehead fish)



Antara ikan darat yg lasak. Tengok la kepala ikan ni, memang mcm ular. Ikan ni bole hidup agak lama kalau tersangkut kat darat, macam ikan keli tu. Apa yg merisaukan kalau ikan ni dapat berhijrah ke kolam atau tasik lain, ikan ini akan mengganggu ekosistem tasik tersebut.







6. Ikan Viper (viperfish)

Viperfish ni juga adalah ikan laut dalam, cuma tak sedalam ikan pemancing(anglerfish) tadi. Sebab apa ikan ni antara ikan kejam? mungkin sebab rupa ikan kut. Aku pon tak tau...hehe.












7. Ikan Fangtooth (fangtoothfish)





Ikan yg bole dijumpai 5km dari paras laut. Dikatakan ikan yg mempunyai gigi paling besar diantara ikan laut dalam. Walaupun nampak menakutkan, tetapi saiznya terlalu kecil untuk mencederakan manusia. Lagipun sapa la nak menyelam sampai 5km kebawah paras laut tu.









8. Ikan Naga(Dragon fish)


Ikan laut dalam yg tampak je ganas. Tapi samada bahaya kepada manusia atau tidak tu tak pasti lagi. Ikan ni mempunyai rahang yang kuat untuk mengunyah dan seperti kebnyakan ikan laut dalam lain, ikan ni ada lampu>>>















9. Ikan Gulper Eel



Ikan dengan mulut yang lebih besar dari badan. Dengan kelebihan ni, ikan ini mampu menelan mangsa yg lebih besar dari ikan ni sendiri... ganas ke tak ganas???











10. Conger Eel


Ikan ni jugak dipanggil belut laut, ntah la, mungkin sebab panjang. Tapi badan dan rupanya memang tak berapa cantik. Mulut ikan ni lebar dan kuat dan mampu membuat kerosakan.












p/s: Ni sekadar berkongsi je, betul ke tak aku pon tak pasti, kena amik course marin la kalau nak pakar benda2 ni..haha, korang jangan lupa basuh kaki sebelum tido ye, tak nak nanti mimpi korang main2 ngan ikan2 ni =)


8 comments:

faaizz d. zul said...

ikan xkejam. mereka sebahagian dari ekologi. ^^

peche said...

memang x kejam, muka je nmpak ganas ni...haha

t.a.c.a said...

bukan morey laa.. murray eel... snakehead tu plak kalau org melayu panggil ikan tapah kot :P

peche said...

taca: ye2 murrey eel, snakehead tu ikan toman sbenarnya klau kt malaysia ni =)

Anonymous said...

ikan jaws tak msk senarai ke??? kecik ati dia hihihi

peche said...

ikan jaws no 11 kut...hehe

JENAHAK PANGGANG said...

penulis belum cuba ngan jaws lagi kot...

peche said...

jaws ni bnyak lg kena bunuh ngn manusia dari membunuh manusia =)

Post a Comment

tengok juga yang lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...