Pages

Tuesday, October 26, 2010

aku nak terus berlari!



Alhamdulillah, aku dikurniakan tubuh yg sihat. Setakat ini, dan untuk tahun ni, emm, aku baru join 5 larian.. yang paling dekat 3KM dan yang paling jauh 10Km je...hehe. Aku baru je berjinak2 dengan larian-larian ni dan serius aku nak cakap... memang best! masa mula-mula join aku ni dengan training setakat 3% terus join larian 10 Km, ish3, lepas2 tu plak dengar crita setiap event larian mesti ada yg mati...betul ke??? bukan setiap event la, tp ada la yg mati, sebab apa mati?
dah ajal, nak buat macam mana kan? Tapi yg penting adalah latuhan yg mantap untuk memastikan badan mampu untuk lari, kalau tak mampu tak bole paksa lari ni, BAHAYA! Untuk join larian2 ni aku dah mula rajin jogging2, ha~ petang ke, pagi ke, kadang aku klua g jog, lepas2 jog mula la sengal2 badan aku... cara training salah la! aku tak buat warm down, memang r sengal! lepas blaja sikit dari kak julie, aku pon tao la sikit2 mcm mana nak mula training dan akhirkan training...good! Kak julie kata minum susu, makan telur, minum air banyak2... yeah, memang pon, sumber protein tu... protein yg perlu nak bina tisu2 badan aku ni balik, xde la sengal2 badan..hahaha, aku pon jumpa alternatif untuk susu, aku minum susu SOYA tu... protein tumbuhan terus! haha...

organic product, harga RM 16 je, kalau aku beli sekotak2 soya kat kedai harga RM 1 satu, kalau minum 2 kali sehari, seminggu dah RM 14, tapi kalau soya organic ni bole tahan dalam 2 minggu kalau sehari 2 kali minum..hehe sep2 duit aku =)... lagi pon ni organic, xde pengawet...

jum minum!


p/s: mintak pinjam gambar =)


apa pun, aku akan terus berlari dan membaiki tisu2 aku dengan soya organic ni, itu pasti =)


4 comments:

peche said...

1. Apa sebenarnya manfaat dari soya?

Tidak banyak penelitian yang meninjukkan bahwa soya dapat membantu mengurangi
resiko terjadinya penyakit jantung, diabetes, osteoporosis, kanker, kelebihan berat
badan dan manospouse dini. Soya mengandung
berbagai macam mineral seperti
kalsium, magnesium, zat besi, yodium, potassium, selenium, zin, dan lain sebagainya.
Soya dan penyakit jantung - Terdapat berbagai bukti laporan ilmiah yang
menemukan bahwa kendungan mineral dalam soya yaitu Isoflavon dapat mengurangi
kadar kolesterol LDL dan dengan sendirinya dapat mengurangi resiko penyakit jantung,
penyakit yang menjadi pembuluh no 1 didunia ini.
Soya dan Manopause - Beberapa uji klinis membuktikkan bahwa beberapa wanita
yang memasuki proses manopause merasa berkurangnya gejala tidak menyenangkan
dari proses manopause dengan mengkonsumsi makanan yang mengandung soya secara
rutin, selain itu konsumsi soya juga akan membantu melindungi tulang dari proses
pengeroposan.
Soya dan Kanker - Beberapa study terhadap penyakit melihat bahwa kandungan anti
oksidan dan Isoflavon yang terdapat didalam kacang soya memiliki peranan penting
dalam menurunkan resiko terhadap penyakit kanker, Seperti kanker prostat, kanker
payudara, kanker paru-paru, kanker uterus, dan kanker usus besar.
Manfaat kesehatan tambahan dari Soya - Terdapat beberapa potensi akan manfaat
kesehatan yang didapat dari soya, termasuk didalamnya mengurangi proses penuaan
dini, penyakit alzheimer's dan juga kandungan lesitin di dalam kacang soya yang sangat
membantu menguatkan fungsi kerja otak.

2. Apa perbedaan antara MELILEA Organic Soya Drink dan susu soya yang biasa
ditemui dipasaran?

MELILEA Instant Soyabean terbuat dari kacang soya organik yang diperoleh dari
kawasan timur laut cina yang terkenal akan pertanian soya nya. Minuman ini terbuat
dari soya murni, tanpa zat perasa, pewarna maupun zat tambahan lainnya. Rasanya
nikmat dan tidak terlalu manis.


"Soya Lechitin (Lesitin soya)" adalah istilah yang diambil dari bahas yunani (Lekithos).
Lesitin soya tidak mengandung kolesterol, dan merupakan bahan yang sangat penting
yang dapat digunakan untuk menstabilkan tingkat kolesterol dengan cara meningkatkan
jumlah HDL dan menurunkan LDL didalam darah. Kondisi ini dapat mengurangi resiko
terjadinya serangan jantung, tekanan darah tinggi, dan penyakit jantung lainnya. Lesitin
dapat menguatkan Fungsi sel tubuh, dan membantu petumbuhan sel otak, mencegah
penuaan dini dan penyakit Parkinson.


7. Bolehkan wanita hamil mengkonsumsi MELILEA Soyabean Powder?

Wanita hamil membutuhkan 65g protein setiap harinya. Protein, dengan kandungan
intinya yaitu nitrogen, adalah zat yang tidak hanya dibutuhkan bayi, namun juga sangat
panting bagi pertumbuhan rahim si ibu, kelenjar mammary dan plasenta; meningkatkan
volume peredaran darah bagi si ibu; dan membentuk juga cairan mammary dan air
ketuban yang penting pada saat proses melahirkan. Melilea Soyabean Powder juga
mengandung beberapa jenis nutrisi Vitamin B, Vitamin C dan serat yang sangat penting
saat proses pemberian ASI. Selain itu, beberapa jenis asam lemak essensial dapat
bermanfaat untuk pembentukan otak janin dan pembentukan saraf melalui asupan jenis
vitamin larut dalam lemak seperti vitamin A, D, E, K kedalam sel tubuh.

Anonymous said...

wah,menarik neh...hehehe
so soya nie blh beli kt supermarket ke??
abg sll minum soya yg dlm kotak pny tpkan soya nie sll cepat basi...

peche said...

soya ni xsure ada ke x kat supermarket, beli kat saya pon bole =)

mcm mana nak follow blog brother apit??

Anonymous said...

hahaha,cam mn nk beli??msg kt fb yea

^_^v

Post a Comment

tengok juga yang lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...